presseticker

Skip to main content

Digitaliserer 4400 jernbaneansatte

  Publisert: 05.12.2018 09:43 - av  Henning Poulsen

PÅ SAMHANDLINGSSPORET. IKT-driftssjef Bjarne Østby (t.h.) forventer en samhandlingsgevinst etter at Bane NOR nå har gått over til skybaserte Office 356. Til venstre Kjetil Taraldlien, direktør for forretningsutvikling i Sopra Steria. Foto: Sopra Steria

Bane NOR har nettopp gått over til skybaserte Office 365. Gevinsten er millioninnsparinger og en organisasjon som samhandler bedre.

– For oss handler det først og fremst om effektivisering i arbeidshverdagen vår. Nå får vi tilgang til e-post, filer og applikasjoner uansett hvor vi befinner oss eller hvilken enhet vi bruker. I tillegg åpnes døren for samhandling på tvers av organisasjonen, sier Bjarne Østby, IKT-driftssjef i Bane NOR.

 

Sammen med Microsoft har Sopra Steria sørget for utrulling av Office 365 i hele Bane NORs organisasjon, som består av 4400 ansatte. Samtidig har det statlige foretaket migrert til Windows 10.

 

– Svært mange av våre medarbeidere tar tog, både til og fra arbeid og i forbindelse med jobbreiser. Nå får de en helt annen mulighet til å koble seg på mens de er på farten. Stadig flere forventer at arbeidsgiver tilrettelegger for denne måten å jobbe på, sier Østby.

 

Styrker digital samhandling

I løpet av en tiårsperiode skal Bane NOR investere mer enn 20 milliarder kroner i digitalisering og automatisering av jernbanen. Derfor er det ifølge Østby viktig at selskapet tar sin egen medisin.

 

– Et ledd i digitaliseringen av jernbanen er at vi digitaliserer oss selv. På den måten styrker vi samhandlingen og blir i bedre stand til å håndtere et stadig mer kompleks transportbilde med flere togoperatører, sier Østby.

 

– Proaktiv anskaffelse

Kjetil Taraldlien, direktør for forretningsutvikling i Sopra Steria, forteller at Bane NOR har gjennomført en helhetlig Office 365-anskaffelse der statsforetaket selv eier lisensene. Det gir blant annet mulighet til å innføre dynamisk sikring med flere innloggingsnivåer.

 

– Bane NOR har vært proaktive og har tenkt nøye igjennom hvilke samhandlingsbehov de vil ha i fremtiden. Med Office 365 får organisasjonen et moderne og fleksibelt verktøy som allerede har en solid posisjon i offentlig sektor, sier Taraldlien.

 

Sparer 3-4 millioner i året

Østby regner med at Bane NOR vil spare inn 3-4 millioner kroner årlig i driftskostnader i kjølvannet av overgangen til Office 365. Han er fornøyd med måten Sopra Steria har gjennomført prosjektet på.

 

– Gjennom Sopra Steria har vi fått tilgang på kompetente og verdifulle ressurser. Gjennomføringen har vært tilfredsstillende, med dyktige prosjektledelse og god prosjektmetodikk som de tilpasset vår prosjektmal, sier IKT-driftssjefen.

 

 

Kontaktperson:

* Sopra Steria, Director Marketing and Communication Scandinavia, Kristin Blix-Elton, mobil 970 28 616

 

 

Bildetekst:

PÅ SAMHANDLINGSSPORET. IKT-driftssjef Bjarne Østby (t.h.) forventer en samhandlingsgevinst etter at Bane NOR nå har gått over til skybaserte Office 356. Til venstre Kjetil Taraldlien, direktør for forretningsutvikling i Sopra Steria. Foto: Sopra Steria

 

 

 

Om Sopra Steria

Sopra Steria er et ledende internasjonalt konsulentselskap med en av markedets mest omfattende tjenesteporteføljer innen digitalisering. Selskapet tilbyr strategiutvikling, IT-rådgivning, infrastruktur- og systemutvikling, digitale løsninger og drift. Sopra Steria bistår store private og offentlige organisasjoner i Skandinavia med å ta et digitalt lederskap innen sin bransje. Selskapet har 42 000 medarbeidere i over 20 land, og hadde en omsetning på 3,8 milliarder euro i 2017.

 

I Skandinavia sørger 1800 medarbeidere for en årlig omsetning på 2,5 milliarder kroner.

 

Les mer på www.soprasteria.no

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Sopra Steria, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 05.12.2018 09:43
Teknisk løsning ZEVS AS