presseticker

Skip to main content

Digitaliserer bostøtten

  Publisert: 01.10.2014 15:07 - av  Henning Poulsen

eSøknad bostøtte ble lansert i Oslo i dag. Fra venstre: Direktør Bård Øysteinsen og it-direktør Anders Jørgensen i Husbanken, statsråd Jan Tore Sanner, avdelingsdirektør for systemseksjonen ved strategikontoret Grete Orderud, og Kjell Rusti, administrerende direktør i Steria. Foto: Hanne Kristine Fjellheim

Oslo: Husbankens nye, banebrytende elektroniske søknadsløsning gjør livet lettere for bostøttesøkere, kommunale saksbehandlere og Husbanken selv.

Onsdag ettermiddag ble eSøknad bostøtte lansert for hele landet. Løsningen representerer en dramatisk forenkling av dagens kompliserte papirskjemavelde, og kan spare kommunene for 50 000 saksbehandlingstimer.

 

Sanner: – Fantastisk fremskritt

– Jeg har selv erfart hvor tungvint det er å taste inn de manuelle søknadene. eSøknad for bostøtte er et fantastisk fremskritt. Husbanken har vært fremoverlente og særs effektive i utviklingen av denne løsningen, sa moderniseringsminister Jan Tore Sanner. Han sto for den formelle åpningen av eSøknad bostøtte under et arrangement på Søndre Nordstrand i Oslo.

 

Bostøtte er et viktig virkemiddel for å sikre at personer med lave inntekter og høye boutgifter har en høvelig bolig. Hvert år utbetaler Husbanken rundt tre milliarder kroner til 150 000 personer.

 

eSøknad-prosjektet er banebrytende i den forstand at utviklingsteamet satset på en såkalt «mobile first»-tilnærming. Årsaken er at ikke alle brukerne har datamaskin, mens de fleste har tilgang på en smarttelefon. eSøknad bostøtte fungerer like godt på alle plattformer. Noe er faktisk enklest på mobil, for eksempel opplasting av dokumentasjon. Det er bare å knipse et bilde av leiekontrakten med mobilkameraet og legge det rett inn i søknaden.

 

Direktør Bård Øisteinsen i Husbanken sier at alle vil tjene på den nye løsningen. Målet er at 90 prosent av bostøttesøknadene går gjennom eSøknad bostøtte innen fem år. Takket være løsningen blir det færre runder med saksbehandling, og behandlingstiden per søknad skal kunne gå ned. Det er både søkerne, saksbehandlerne og kommunene godt tjent med.

 

– Brukeren i sentrum

Kjell Rusti, administrerende direktør i konsulentselskapet Steria, forteller at universell utforming har vært et førende prinsipp i hele utviklingsprosessen. Steria har foruten systemutviklere bidratt med interaksjonsdesigner og tilgjengelighetsspesialist på det smidige prosjektet, som har vart i litt over ett år.

 

– Vi har hele tiden hatt brukeren i sentrum nå vi har jobbet med å forenkle og automatisere søknadsprosessen. Løsningen henter informasjon direkte fra blant annet Skatteetaten og Folkeregisteret, slik at søkeren slipper å fylle inn opplysninger som allerede er registrert. Alt dette gjør løsningen lett å bruke, samtidig som saksbehandlerne slipper å pønsje tusenvis av papirskjemaer manuelt. Dermed får de en betydelig effektiviseringsgevinst, sier Rusti.

(Pressenytt)

 

 

FAKTABOKSER

 

Dette er eSøknad bostøtte:

eSøknad bostøtte er en elektronisk søknadsløsning som ble lansert 1. oktober 2014 over hele landet. Løsningen lar husholdninger søke om bostøtte digitalt, ved hjelp av datamaskin, nettbrett eller smarttelefon. Siden søkerne tilhører en rekke grupper, som eldre og flyktninger, er løsningen tilrettelagt for brukere med en rekke utfordringer, som synssvekkelser, lave språkkunnskaper og manglende dataferdigheter. eSøknad bostøtte er utviklet i samarbeid med blant andre Steria.

Mer informasjon på http://www.husbanken.no/bostotte/kommune/esoknad/

 

Dette er Steria:

Steria er et internasjonalt konsulentselskap med 20 000 medarbeidere i 16 land som jobber med forretnings- og it-rådgivning, systemutvikling, infrastruktur og drift. I Norge sørger 1000 medarbeidere for en årlig omsetning på 1,2 milliarder kroner. Steria leverer tjenester til mange av Norges største virksomheter, deriblant, Avinor, Canal Digital, Det norske oljeselskap, DNB, Flytoget, Forsvaret, Helse Sør-Øst, Husbanken, Jernbaneverket, KLP, Kværner, Leger Uten Grenser, Lånekassen, NAV, NorgesGruppen, NSB, Oslo kommune, PGS, Politiet, Posten, Protector, Reitangruppen, Ruter, Schibsted, Skatteetaten, SpareBank 1, Statens innkrevingssentral, Statens Pensjonskasse, Statens vegvesen, Statkraft, Statnett, Storebrand, Sykehuspartner, Telenor, Tollvesenet, Trondheim kommune, UDI og Vinmonopolet.

Mer informasjon på www.steria.no

 

 

Kontaktperson:

* Steria, Marketing and Communication Director Scandinavia, Kristin Blix-Elton, mobil 970 28 616

 

Bildetekst:

eSøknad bostøtte ble lansert i Oslo i dag. Fra venstre: Direktør Bård Øysteinsen og it-direktør Anders Jørgensen i Husbanken, statsråd Jan Tore Sanner, avdelingsdirektør for systemseksjonen ved strategikontoret Grete Orderud, og Kjell Rusti, administrerende direktør i Steria. Foto: Hanne Kristine Fjellheim

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Gruppebilde (2).jpg 48,15 kB (5760x3840)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Sopra Steria, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 01.10.2014 15:07
Teknisk løsning ZEVS AS