Slik skal de hjelpe norske spillstrømmere – nå får de innovasjonsstøtte

TREFFSIKKER NYSKAPING. – Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig, sier Anne Elisabeth Bull i DOGA (t.h.). Her er hun på besøk hos Gunhild Fretheim i Gameopedia, en av årets mottakere. Foto: Sverre Chr. Jarild
Støtten fra Design og arkitektur Norge (DOGA) sørger for at brukernes behov settes i sentrum, noe som øker sjansen for at innovasjonsprosjektet lykkes.
– Både gaming og innholdsproduksjon handler om å skape gode og attraktive brukeropplevelser. Ved hjelp av designkompetanse og brukerinnsikt kan dette prosjektet omsette enorme mengder data til løsninger som tilfører noe nytt og verdifullt til bransjen. Gjøres dette riktig, kan vi få et nytt eksporteventyr, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA.
Hun mener prosjektet nå har gode forutsetninger for å oppnå suksess.
– Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig. I stedet for å gjette på hva folk vil ha, lager du noe som folk behøver og trenger. Da øker sjansen for at du lykkes med det du satser på, sier Bull.
Åpner dører for norske spillstrømmere
Strømming av dataspill har blitt svært populært, og også i Norge ønsker stadig flere spillere å ta del. Anslag viser at det norske markedet for direktestrømming av spill vil være verdt om lag 900 millioner kroner i 2025.
Her ser Gameopedia store muligheter. Mange spillstrømmere mangler et helhetlig og fleksibelt redigeringsverktøy som er enkelt og rimelig i bruk. Ved hjelp av KI-teknologi vil Lillestrøm-selskapet utvikle en løsning som senker terskelen for å produsere høykvalitetsinnhold til blant annet YouTube, TikTok og Twitch.
For å lykkes, legger Gameopedia opp til en brukerstyrt prosess der innholdsskaperne blir medutviklere. Ved å ta utgangspunkt i både behov og teknologiske forutsetninger, skal det norske selskapet utvikle et redigeringsverktøy som gjør det enklere å skape algoritmevennlig innhold som engasjerer seerne.
Ifølge juryen vil prosjektet kunne gi et kompetanseløft og erfaringer som kan gjenbrukes i senere utviklingsløp.
«Prosjektet er et svært godt eksempel på hvordan design og teknologi kan kombineres for å skape ny næring i fremvoksende markeder. Det har tydelig læringsverdi, et betydelig eksportpotensial og kan løfte Norge innen digitalt innhold, brukersentrert innovasjon og teknologisk verdiskaping,» skriver juryen.
Mer treffsikker nyskaping
Totalt deler DOGA ut totalt 12 millioner kroner til designdrevet innovasjon i år. Denne gangen er det 26 prosjekter som får støtte. Pengene er øremerket design, og skal sikre at designkompetanse er involvert gjennom hele innovasjonsprosjektet.
– Støtten fra DOGA gir bedrifter mulighet til å utforske nye ideer sammen med brukerne. Dette kan bidra til lønnsomme, fremtidsrettede bedrifter og en bærekraftig omstilling av næringslivet, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Anne Elisabeth Bull i DOGA ser noen tydelige trender blant årets 26 utvalgte prosjekter:
– Det er gledelig å se at nesten alle årets prosjekter har en helhetlig tilnærming til bærekraft. Å forstå hvilket avtrykk du setter både på folk, marked og planet, gir ikke bare bedre løsninger, det gir også langsiktig verdi for virksomheten din, sier hun.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Gameopedia, forretningsutvikler Gunhild Fretheim, mobil 48 28 46 91, gunhild@gameopedia.com
* DOGA, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no
Bildetekster:
TREFFSIKKER NYSKAPING. – Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig, sier Anne Elisabeth Bull i DOGA (t.h.). Her er hun på besøk hos Gunhild Fretheim i Gameopedia, en av årets mottakere. Foto: Sverre Chr. Jarild
HØYT NIVÅ. – Vi fikk inn så mange solide søknader at vi fint kunne støttet dobbelt så mange prosjekter, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA. Foto: Sverre Chr. Jarild
* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.
* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.
* Design og arkitektur Norge (DOGA) deler ut økonomisk støtte til virksomheter slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.
* Støtten skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
* Siden 2009 har DOGA delt ut 137 millioner kroner til totalt 308 prosjekter.
* Les mer om prosjektene og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip
* Les mer om årets mottakere her: https://doga.no/dip-mottakere-2025


