presseticker

Skip to main content

Vipps og NRKs strømme-TV fikk pris for inkluderende design

  Publisert: 19.01.2021 07:32 - av  Henning Poulsen
NRK TV og Vipps har begge vunnet kategoripriser i Innovasjonsprisen for universell utforming.

– I NRK har vi en ambisjon om å få tilgjengelighet inn i hele vårt DNA. Denne prisen er en viktig bekreftelse på at vi er på rett vei, sier Siri Antonsen. Hun er tilgjengelighetssjef i NRK.

 

Mens NRK TV vant kategoriprisen innen informasjons- og interaksjonsdesign, gikk Vipps til topps i tjenestedesignkategorien.

 

– Det er helt nødvendig å tenke gjennom hvordan digitale tjenester som Vipps skal fungere best mulig for alle brukere. Vi er sterke i troen på at universell utforming skaper bedre opplevelser for brukerne våre, sier Elisabeth Barrie, leder for produkt i Vipps.

 

Design og arkitektur Norge (DOGA) står bak Innovasjonsprisen for universell utforming, og dette blir fjerde gang prisen deles ut. Kategorivinnerne er NRK TV, Vipps, nye Flytoget, Oslo kommunes visuelle identitet, Stovnertårnet og Vindmøllebakken bofellesskap.

Tirsdag ettermiddag blir det avgjort hvem av disse som vinner selve hovedprisen.

 

– Vi ønsker å være et åpent samfunn der alle kan delta på like premisser, og nettopp derfor er universell utforming så viktig. Jeg er kjempeimponert over hvordan de seks prisvinnerne bruker et inkluderende tankesett for å skape bedre løsninger for alle, sier kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja (V).

 

Mer innovativt og lønnsomt

– Universell utforming er et verktøy for både inkludering, innovasjon og konkurransekraft. Produkter, tjenester og omgivelser som kan brukes av et mangfold av brukere, er både bedre og mer lønnsomme, sier Jannicke Hølen, seniorrådgiver med ansvar for inkluderende design i DOGA.

 

Hun mener prosjektene er svært gode eksempler på hvordan universelt utformede løsninger bidrar til et mer likestilt samfunn, gir bedre brukeropplevelser for alle og åpner døren for viktig nyskaping og verdiskaping.

 

Strømming for alle

At statskanalen NRK er for alle, er noe alle vet. Det står på svart og hvitt i samfunnsoppdraget deres. Imidlertid gjelder ikke dette bare for lineær-TV, men også på nett. Det har NRK tatt på alvor, og universell utforming er nå en del av prosessen når det drives med innovasjon og utvikling av tjenester på strømmesiden.

 

– Det fine med universell utforming er at det kommer alle til gode. Alle setter pris på gode kontraster på bakgrunnsfarge og tekst. Alle setter pris på å kunne velge om man vil ha automatisk avspilte trailere. Publikum som ønsker å se programmer som er tegnspråktolket eller synstolket, vil helst slippe å måtte lete gjennom hele katalogen, forteller Siri Antonsen i NRK.

 

Ifølge juryen har NRK TV siden den spede starten i 2003, utviklet seg til å bli en strømmetjeneste i verdensklasse som favner hele befolkningen, enten du ser eller hører dårlig, er i støyfulle omgivelser, har musearm, autisme eller er uvant med denne typen teknologi.

 

Skal «bare» fungere

NRK TV har lykkes i det kunststykket å utvikle et universelt utformet og moderne grensesnitt på nett og i en rekke apper for mobiltelefoner, nettbrett og smart-tv.

Her spiller brukerinnsikt og kontinuerlig testing en sentral rolle i utviklingsprosessen, med testbrukere i alle aldre og lag av befolkningen, inkludert de med synshemming og autisme. På den måten garanteres det at NRK TV er for alle.

 

– Vi ønsker å skape en brukeropplevelse der NRK TV bare fungerer, og at hele vårt publikum friksjonsfritt skal kunne ta i bruk ny funksjonalitet. Samtidig går utviklingen i strømmemarkedet veldig fort. Vi er nødt til å innovere og forbedre oss hele tiden, og her er universell utforming et viktig, tverrfaglig og innovasjonsdrivende element, sier Tony Jøsendal, designleder for strømmetjenesten.

 

Betalingsrevolusjon på mobilen

Vipps har revolusjonert måten vi betaler på, og har klart å skape en innovativ og helhetlig banktjeneste som begeistrer med sin enkelhet og brukervennlighet. I løpet av noen korte år har betalingstjenesten blitt allemannseie og gjort seg selv til en uunnværlig del av hverdagen enten vi skal handle på nettet, betale en faktura eller kjøpe en vaffel på skolekorpsets loppemarked.

 

En sentral suksessfaktor på vei mot 3,8 millioner brukere er en strategisk satsing på universell utforming. Store ressurser er blitt lagt ned i kompetanseutvikling, brukertesting og en designprosess med universell utforming i fokus.

 

– Vi merker at de endringene vi har gjort underveis, gjør at appen fungerer mer intuitivt, og at det rett og slett er enklere å bruke den for alle. Det gir mer fornøyde kunder, økt bruk, bedre lønnsomhet og ikke minst færre henvendelser til kundesenteret vårt, påpeker Barrie i Vipps.

 

Gir mestring og selvstendighet

Vipps har også samarbeidet tett med blant andre Norges Blindeforbund.

 

– For å skape de aller beste brukeropplevelsene, må vi lage noe som fungerer for alle. Særlig i samarbeidet med Blindeforbundet har vi lært masse som nå kommer alle brukerne våre til gode, sier Barrie.

 

Juryen er imponert over hvordan Vipps bidrar til selvstendighet og mestring i hverdagen for mange mennesker, inkludert blinde og svaksynte, eldre og alle som syntes banktjenester på nett er vanskelig.

 

Tjenesten er blitt så gjennomgripende at det er på vei inn i norske ordbøker: Å vippse – vippser – har vippset.

(Pressenytt)

 

 

FAKTABOKS: Innovasjonsprisen for universell utforming

* Deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA) på oppdrag fra Kulturdepartementet (KUD). Prisen har blitt delt ut tre ganger tidligere, i 2011, 2014 og 2017.

* Går til oppdragsgivere, arkitekter og designere som har utviklet nyskapende og inkluderende løsninger med fokus på menneskelig mangfold.

* Kategoriprisene deles i år ut i arkitektur, landskapsarkitektur, transport, grafisk design, tjenestedesign og interaksjons- og informasjonsdesign. Kategorivinnerne konkurrerer om hovedprisen

* Scandic Gardermoen vant hovedprisen i 2011. I 2014 vant St. Olavs Hospital, mens den norskbyggede sightseeingbåten Vision of the Fjords gikk til topps i 2017.

* Blant tidligere kategorivinnere finner vi Kolonial.no, Bybanen i Bergen, Aftenposten Junior, YR.no, Hamaren aktivitetspark, Hardanger Bestikk og Finn.no.

* I år gir juryen hederlige omtaler til Spike, Krabat Runner, Abax Mølla Syd og Holmestrand stasjon.

 

 

Kontaktpersoner:

* NRK, tilgjengelighetssjef Siri Antonsen, mobil 91 86 60 77

* Vipps, kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes, mobil 99 74 12 63

* Design og arkitektur Norge, leder for nyskapingsprogrammet Innovasjon for alle, Jannicke Hølen, mobil 90 56 29 09

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak NRK TV fargerik kontraster 2020.jpg 181,60 kB (1280x853)
Bilde - vedlegg til sak Vipps mobil foto vipps.jpg 270,78 kB (1920x1280)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 19.01.2021 07:32
Teknisk løsning ZEVS AS