A-magasinet mest lest etter ny design (SPERREFRIST TIL KL 18.00)
Utmerkelsen blir delt ut onsdag 2. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk Designråd.
Et smart alternativ
De siste årene har A-magasinet strevd med å hevde seg på det beintøffe avismagasinmarkedet. Sviktende annonsesalg og Aftenpostens satsing på betalingsmur for digitale tjenester gjorde at det hastet med å fornye det historiske magasinet.
– Utfordringen var å beholde A-magasinets eksisterende profil samtidig som vi styrket produktet ved å innføre nye seksjoner for å gi et mer komplett helgemagasin. Målet har vært å posisjonere A-Magasinet som det smarte alternativet – både for lesere og annonsører, sier Lillian Vambheim.
Hun fikk et klart og tydelig fornyingsmandat da hun for litt over ett år siden overtok hun redaktørstolen i A-magasinet. Vambheim hentet inn Teft Design for å sikre gjennomføringskraft og kvalitet i prosjektet. – Vi hadde svært kort tid til gjennomføringen av et såpass stort prosjekt. Teft er også det selskapet som kjenner det norske magasinmarkedet best. De har jobbet med alle de store magasinene: Dagbladet Magasinet, VG Helg og D2, forteller hun.
Journalistikken i sentrum
Første utgave av nye A-magasinet kom med Aftenposten 4. oktober i fjor. Her var designuttrykket plassert diskret i bakgrunnen, samtidig som grafiske elementer løftet fram journalistikken ved hjelp av flere faktabokser, uthevede sitater og en tydeligere seksjonering av innholdet. En rekke faste formater har blitt innført. De gir gjenkjennelse og grunn til å glede seg til neste fredagsmagasin.
– Tilbakemeldingene fra leserne har vært overveldende. Nye seksjonene som kultur, mat, vin og natur/ute har blitt ønsket velkomne. De største negative reaksjonene kom fordi vi hadde fjernet monstersudokuen, noe vi rettet opp igjen til den andre utgaven, sier redaktøren. Annonsesalget går også bedre enn før, og A-magasinet tar markedsandeler fra de andre avismagasinene.
Da lesertallene fra 2013 ble offentliggjort i februar gikk A-magasinet forbi VG Helg som Norges mest leste avismagasin. Nå har magasinet 723 000 faste lesere hver fredag.
Årets store design- og innovasjonsdag
Utdelingen av Merket for god design skjer under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen 2014, som går av stabelen på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo onsdag 2. april. På formiddagen blir det foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.
Næringsminister Monica Mæland skal åpne Designdagen. Hun slår fast at norske bedrifter har alt å vinne på å dyrke design som innovasjonsverktøy: – Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet, sier Mæland.
(Pressenytt)
Til redaksjonen: Designdagen 2014 streames på norskdesign.no fra klokken 09.30 i dag. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.
FAKTABOKSER:
Produkt: Ny design av A-magasinet
Bedrift: Aftenposten v. A-magasinet
Design: Teft Design
Kategori: Visuell kommunikasjon
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/zlsi6rptqrny6rq/2qrSX3j-KD
Merket for god design:
* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd
* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter
* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap
* I år var det 150 søkere
* 2. april mottar 44 av disse Merket for god design
* Av disse 44 er fire nominert til Hedersprisen for god design
http://www.norskdesign.no/merket
Bildetekst:
Aftenposten og Teft Design har mottatt Merket for god design for det nye A-magasinet.
Jurykjennelser, bilder, underlag:
Nyhetssaker og jurykjennelser fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 17.00, onsdag 2. april: http://www.norskdesign.no/jurykjennelser-2014/category9267.html
Ytterligere bilder av prosjektene legges ut her til samme tidspunkt: http://www.norskdesign.no/bildegalleri/category273.html
Kontaktpersoner:
* A-magasinet, redaktør Lillian Vambheim, mobil 916 00 412
* Norsk Designråd, prosjektleder Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971


