Oslo røver designheder (SPERREFRIST TIL KL 18.00)
Utmerkelsene blir delt ut onsdag 2. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk Designråd.
THE THIEF: Frekt og tidløst hotell
Hvordan selge Norges dyreste overnatting mens hotellet fremdeles er en byggeplass i en bydel som ennå ikke eksisterer? Jo, du utvikler navn, logo, identitet og konsept som forteller en historie ingen kan stille seg likegyldig til.
– Målet var hele tiden å skape et annerledes, frekt og tidløst hotell. Sammen med designbyrået Fete typer kom vi fram til et konsept som spiller på Tjuvholmens mørke og mytiske fortid der tyver vanket og til og med ble hengt fram til 1700-tallet, forklarer kommunikasjonssjef Siri Løining Kolderup.
Tyven, tyven skal du hete
Navnevalget som Løining Kolderup trumfet igjennom var av det kontroversielle slaget. Eller som eieren Petter Stordalen uttrykte det i sin åpningstale: ”Siri risikerte jobben sin for navnet THE THIEF”. – Mange mente det var i overkant dristig å gi hotellet vårt et kriminelt navn, men navnet bygger opp om løftet vårt: Nemlig å stjele gjestene ut av hverdagen, sier Løining Kolderup.
Mens navnevalget spiller på historien, peker logo og visuell profil på det nye, innovative og elegante som det selverklærte designhotellet representerer. Hotellets personlighet blir plassert i skjæringspunktet mellom nye og gamle Tjuvholmen, og mellom det nasjonale og internasjonale.
– Fete typer har vært en viktig samarbeidspartner helt siden hotellet var en byggeplass og konseptet kun var en dristig idé. De har utviklet navnet, designet logo og skapt det visuelle, i tillegg til å være sentrale i utviklingen av hotellets historie og innholdsstrategi.
Til topps på Tripadvisor
THE THIEF åpnet dørene 9. januar i fjor, og ble på rekordtid rangert som Oslos beste hotell på Tripadvisor og Booking.com. Siden har hotellet vunnet en rekke internasjonale priser og har fått svært gode anmeldelser både nasjonalt og internasjonalt. THE THIEF har også høstet oppmerksomhet for sin offensive innkjøpspolitikk når det kommer til norsk samtidsdesign. Flere av landets fremste designtalenter har fått vise fram sine arbeider på THE THIEF, og bidrar til en hotellopplevelse utover det vanlige i toppsegmentet.
Fursetgruppen: Publikumssuksess for sjøbad
Tradisjonstunge Ingierstrand Bad skulle åpne for publikum etter å ha gjennomgått omfattende renoveringsarbeid. Fremtiden til restauranten var usikker. Ville folk flest ta turen helt ut dit? En storstilt satsing på visuell identitet har båret frukter for driftselskapet Fursetgruppen. Etter at dørene åpnet i mai i fjor har gjestene stått i kø og superlativene haglet i mediene.
– Gjennom en designdrevet prosess har vi utviklet et helt spesielt konsept og en reise i tid. Her kan du komme rett fra stranden og spise førsteklasses grill- og sjømat mens du nyter solnedgangen, beskriver Bjørn Tore Furset, daglig leder i Fursetgruppen.
Måtte skape unik opplevelse
Ingierstrand Bad ble oppført i 1934, men tidens tann tærte etter hvert kraftig på den en gang så eksklusive funkisperlen i Oppegård. Eieren, Oslo kommune, har nylig pusset opp anlegget. Fursetgruppen vant kampen om å få drive restauranten. De skjønte at de måtte varte opp med noe helt unikt for å trekke nok folk til det sommeråpne spisestedet.
Furset gikk til sin faste samarbeidspartner, Uniform Strategisk Design. Oppgaven de fikk var å skape noe nytt og annerledes – en konseptuell totalopplevelse. Siden bygningsmassen var fredet både ut- og innvendig hadde designerne ikke all verdens spillerom.
7000 reservasjoner
Designerne kom opp med et moderne, men samtidig nostalgisk formspråk som var inspirert av funkisarkitekturen. Den runde formen i logoen symboliserer både solen og dansegulvet utenfor restauranten. S-en i logoen er inspirert av selveste Stupedama, og er med på å gi nye Ingierstrand Bad en identitet det lukter sjøsprøyt av.
Med 35 000 besøkende har den første sommersesongen til den nyåpnede restauranten gått over all forventning. – 7000 personer hadde reservert bord før åpningen, og totalt omsatte vi for 12 millioner kroner mellom mai og september. Det er et resultat vi er svært godt fornøyde med, sier Furset. Han gleder seg til 2014-sesongen åpner 15. mai.
Kuben yrkesarena: Storsatsing på yrkesfag
Fag- og yrkesopplæring har slitt med lav status i hovedstaden. Kuben yrkesarena er Oslo kommunes storsatsing for å løfte yrkesfagene. Læringssenteret for byggfag, Fagskolen i Oslo, deler av Sogn videregående skole og en rekke nye studietilbud ble flyttet inn i en storstue til den nette pris av to milliarder kroner. Imidlertid manglet de en enhetlig profil og en forståelse av hvem de skulle være.
– Vi samler skoleelever, lærlinger, voksne studenter og ansatte innenfor alt fra bygg og anlegg til elektro, helse og design. Spennet er enormt, og vi kunne fort ende opp med en visuell profil som verken var fugl eller fisk, forteller utviklingsleder Anette Fossnes ved Kuben videregående skole.
Hender i arbeid
Derfor gikk partene tidlig i gang med en utviklingsprosess for å finne navn, profil og merkevareplattform. På oppdragsgiversiden var Christine Wergeland Sørbye primus motor, mens Creuna ble hentet inn for å utvikle en identitet alle kunne kjenne seg igjen i.
Creuna satt i gang prosesser for å finne ut hva alle yrkesfagene og enhetene hadde til felles. De fant ut at kjernen i alle yrkesfagene var hender i arbeid. Hender ble dermed et gjennomgangselement i den visuelle profilen. I stedet for å lage en enkelt logo utviklet designerne like godt et helt alfabet av bokstaver. De kan settes sammen til ord, men er også gjenkjennelige når de står alene.
Solide søkertall
– Vi begynte å bruke den nye identiteten allerede mot slutten av 2012, blant annet for å synliggjøre oss fram mot skoleopptaket høsten 2013. Vi opplevde at mange ble nysgjerrige på oss, og vi fikk gode søkertall det første året. Nå er det ikke uvanlig at helt nye skoler får stor pågang i begynnelsen, før det så dabber av. Derfor var vi veldig spente på søkertallene foran årets opptak. Heldigvis ble også de veldig gode. Her har den visuelle identiteten vår spilt en viktig rolle, forteller Fossnes.
Pur Norsk: Fra promotør til produsent
Etter å ha promotert og solgt norsk design siden 2006 ønsket osloselskapet Pur Norsk å utvikle sin egen produktportefølje. Resultatet så langt er et genialt enkelt møbelsystem som kan bli en ny norsk eksportsuksess.
– Vi så at det var et marked for et fleksibelt hyllesystem som kunne møte folks ulike behov. Det fantes ikke noe norsk produkt vi kunne ta inn som fylte disse kravene, så da bestemte vi oss for å designe vårt eget hyllesystem, sier Lasse Altern Halvorsen, som driver Pur Norsk sammen med Marianne Lien.
En forutsetning for Pur Norsk er å tenke norsk i alle ledd. Siden Norge er et høykostland var utfordringen å få en konkurransedyktig pris på det nye møbelsystemet. Derfor ble enkelthet en viktig rettesnor under hele utviklingsløpet.
– Det finnes også flere fordeler med å produsere alt i Norge. Det gir oss nærhet til produktet og gjør at vi enklere kan sikre kvaliteten. Lokal tilvirking betyr også at vi kan produsere i små opplag etter behov, og dessuten sparer vi miljøet for unødig transport, sier Marianne Lien.
Unik fleksibilitet til storbyhjem
Resultatet heter Abel, og er et møbelsystem som er lett å montere og tilpasse. Systemet passer spesielt godt i urbane hjem, der best mulig plassutnyttelse er alfa omega. Ulike lenger på lister og hyller gir stor fleksibilitet. Listene griper kun i bakkant av hylleplatene, noe som gir full utnyttelse av hele hyllen i tillegg til et rent og stramt visuell inntrykk. Det er lett å bygge på og utvide systemet. Hyllene skyves inn og låses mellom listene uten bruk av skruer eller andre løse festeordninger.
Abel ble lansert høsten 2012, og tilbakemeldingene fra markedet har vært svært positive. Norsk kulturråd har utstyrt foajé og resepsjon med det norske møbelsystemet, og salget øker både i butikk og nettbutikk.
Designjuryen er også mektig imponert: ”Abel kan bli et ikon innen norsk design og produktet har stort kommersielt potensial,” står det i jurykjennelsen.
Årets store design- og innovasjonsdag
Utdelingen av Merket for god design skjer under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen 2014, som går av stabelen på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo onsdag 2. april. På formiddagen blir det foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.
Næringsminister Monica Mæland skal åpne Designdagen. Hun slår fast at norske bedrifter har alt å vinne på å dyrke design som innovasjonsverktøy: – Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet, sier Mæland.
(Pressenytt)
Til redaksjonen: Designdagen 2014 streames på norskdesign.no fra klokken 09.30 i dag. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.
Bildetekster:
THE THIEF og Fete Typer mottar Merket for god design.
Fursetgruppen og Uniform Strategisk Design mottar Merket for god design for Ingierstrand Bads visuelle profil.
Pur Norsk mottar Merket for god design for Abel.
Kuben yrkesarena, Utdanningsetaten i Oslo og Creuna mottar Merket for god design.
Kontaktpersoner:
* THE THIEF, kommunikasjonssjef Siri Løining Kolderup, mobil 480 98 814
* Pur Norsk, gründer Lasse Altern Halvorsen, mobil 958 15 035
* Fursetgruppen, daglig leder Bjørn Tore Furset, mobil 479 18 701
* Kuben yrkesarena, utviklingsleder Anette Fossnes, mobil 934 54 428
* Norsk Designråd, prosjektleder Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971
FAKTABOKSER:
Merket for god design:
* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd
* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter
* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap
* I år var det 150 søkere
* 2. april mottar 44 av disse Merket for god design
* Av disse 44 er fire nominert til Hedersprisen for god design
http://www.norskdesign.no/merket
Oslo utmerkes:
Prosjekt: LIMO – produktidentitet og navn for lemonadedrikk
Bedrift: Sunniva Drikke
Design: Tangram Design
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/y2418fkm5lnwq82/6FnvDQT3Cs
Prosjekt: INK - produktidentitet for vitamindrikk
Bedrift: Printer&Long
Design: Tangram Design
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/6ipu7yyin48oh3u/ZqvcjrX8ey
Prosjekt: Masalamagic – ny emballasje for indisk mat
Bedrift: Masalamagic
Design: Los&Co
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/g9fs8l7fs6vmcxz/fHeXoGyOqt
Prosjekt: Black – emballasje for nytt vodkamerke
Bedrift: Arcus Gruppen
Design: ANTI
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/0dqd6h7nbm4yysx/1zhqtUjkMb
Prosjekt: Grilstad bordpakning med skrulokk
Bedrift: Grilstad
Design: Strømme Throndsen og RPC Superfos
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/aaj628582os5cd6/ueVG54lCan
Prosjekt: Swix Sonic – teleskopstaver for topptur-og frikjøringssegmentet
Bedrift: Swix Sport
Design: Swix Sport
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/4mjfc5ykmx6o6yi/O6euXAIxfQ
Prosjekt: Jets Pearl – vakuumtoalett for skip
Bedrift: Jets Vacuum
Design: EGGS Design
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/6xx64ytpxd1o9y1/DvZmvwhiRW
Prosjekt: Stokke Crusi – fleksibel barnevogn som vokser med barnet
Bedrift: Stokke
Design: Permafrost Design og Eker Design
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/f0x5o0cufqsk2ok/yFi2MLCTwz
Prosjekt: Fimbulvetr – truger for bevegelse over snø og is
Bedrift: Snowmotion
Design: Pivot Produktdesign
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/8pstajhvk5a7ecy/8NJRNsVnEv
Prosjekt: Bartec Pixavi Impact X og Orbit X – EX og ATEX sertifisert smarttelefon og hjelmkamera
Bedrift: Bartec Pixavi
Design: EGGS Design
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/oykqtyrfwyiyzc8/RZG3wbxiCY
Prosjekt: Conceptoshield – engangspapirskjerm som hindrer innsyn for personer med sprøyteskrekk
Bedrift: ConceptoMed
Design: K8 Industridesign
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/8acibw7w8g2f7rg/SGwcZPURyC
Prosjekt: Cisco Telepresence MX300 G2 & MX200 G2 med Touch 10
Fullintegrert videokonferanse- og møteromsystemer
Bedrift: Cisco
Design: Cisco Design Team, Frost Produkt og Work
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/j5sumaf7au1zj0d/BRVAOH47yT
Prosjekt: Operaen.no – nye nettsider og ny kjøpsløsning
Bedrift: Den Norske Opera & Ballett
Design: Bekk Consulting
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/4kxb9ktw08rj3as/TJuQohimcE
Prosjekt: PowerOffice Go – sosialt nettbasert regnskapssystem
Bedrift: PowerOffice Software
Design: EGGS Design
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/dzo57413gy1el9y/CEgIFlzvCk
Prosjekt: Store norske leksikon – nettleksikon der fagfolk skriver artiklene og leserne kan korrigere dem
Bedrift: Store norske leksikon
Design: Netlife Research
Utvikling: WJA
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/t6m016ethl7xu8g/2t4vk3YQOu
Prosjekt: Norwegian Dreamliner In-flight Entertainment System – underholdningssystem ombord Norwegians 787 Dreamliner
Bedrift: Norwegian Air Shuttle
Design: Isobar Norge
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/l6ohfhpghwpv2xg/ucMMLFLhmH
Prosjekt: Nytt brukergrensesnitt på NSB billettautomater – enklere og mer tilgjengelig billettkjøp
Bedrift: NSB
Design: Uniform Strategisk Design
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/zr65hl42yljczd4/3l8lQJHDbn
Prosjekt: RBM Noor – stolkolleksjon
Bedrift: Scandinavian Business Seating
Design: StokkeAustad (NO), Form Us With Love (SE) og Grønlund Design (DK)
*Også nominert til Hedersprisen
Se bilder, jurykjennelse, sak og film: http://www.norskdesign.no/nyheter/stolsatsing-ga-salgsloeft-for-oslobedrift-article26152-8891.html
Prosjekt: Abel – hyllesystem
Bedrift: Pur Norsk
Design: Pur Norsk
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/c9r3tmjo9noqdf6/1Q0AEvPFLk
Prosjekt: Vistech – synlighetsbekledning til trening
Bedrift: Swix Sport
Design: Swix Sport
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/xptxocmmedes7iw/F9y5ZgoVTx
Prosjekt: Bunadspledd – interiørpledd i ull inspirert av den norske bunad
Bedrift: Mandal Veveri
Design: Andreas Engesvik, Oslo
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/kg51m1a3qg7ya31/l1g8pm_Qc4
Prosjekt: Loafer – vannvennlige seilersko
Bedrift: Swims
Design: Swims
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/gzv4u23fvqwj9c5/i__iHUnqaH
Prosjekt: Riksteatret – tjeneste- og opplevelsesdesign
Bedrift: Riksteatret
Design: Bleed
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/yg0mfw9ddq7kkad/csfJiO6eQy
Prosjekt: Meteorologisk institutt – visuell identitet
Bedrift: Meteorologisk institutt
Design: Neue Design Studio
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/6wef0atwirn0gpp/BSMaFrnioo
Prosjekt: THE THIEF – visuell identitet og navn til hotellet
Bedrift: THE THIEF
Design: Fete Typer
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/emabk32e9qrjjef/UYpciiKY_y
Prosjekt: Norges musikkhøgskole – visuell identitet
Bedrift: Norges musikkhøgskole
Design: Neue Design Studio
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/ohk3yxemvzo6zwb/A9-MB7WgOW
Prosjekt: Festspillene i Bergen – visuell identitet
Bedrift: Festspillene i Bergen
Design: ANTI
*Også nominert til Hedersprisen
Se bilder, jurykjennelse, sak og film:
Prosjekt: Ingierstrand Bad – visuell identitet
Bedrift: Fursetgruppen
Design: Uniform Strategisk Design
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/vpdxdizsk47cao0/ZfV3WtdieE
Prosjekt: Gjensidige – visuell identitet
Bedrift: Gjensidige Forsikring
Design: Dinamo Design
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/ycyrzsusk7tec0r/WVRQ1qrFDW
Prosjekt: Avinor – visuell identitet
Bedrift: Avinor
Design: Snøhetta Design
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/ericjdebhxd2pus/al8D8NzopQ
Prosjekt: BAMA Storkjøkken – visuell identitet
Bedrift: BAMA Storkjøkken
Design: Mission
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/rj8qaisp48lkhs1/BjPvWzdlUF
Prosjekt: A-magasinet - ny design
Bedrift: Aftenposten ved A-Magasinet
Design: Teft Design
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/zlsi6rptqrny6rq/2qrSX3j-KD
Prosjekt: Kuben yrkesarena
Bedrift: Kuben yrkesarena, Utdanningsetaten, Oslo kommune
Design: Creuna
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/7iybkxkw535r1v2/k-kRfPuI-E
Prosjekt: Store norske leksikon – nettleksikonet for alle
Bedrift: Store norske leksikon
Design: Netlife Research
Utvikling: WJA
Bilder: https://www.dropbox.com/sh/t6m016ethl7xu8g/2t4vk3YQOu
Jurykjennelser, bilder, underlag:
Nyhetssaker og jurykjennelser fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 17.00, onsdag 2. april: http://www.norskdesign.no/jurykjennelser-2014/category9267.html
Ytterligere bilder av prosjektene legges ut her til samme tidspunkt: http://www.norskdesign.no/bildegalleri/category273.html



