presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2012:

Tre norske medieinnovasjoner - SPERREFRIST TIL 18.4. KL 18.00

  Publisert: 18.04.2012 07:00 - av  Henning Poulsen

BEST PÅ VÆR: NRK og Meteorologisk institutt fikk Merket for god design for yr.no.

ÅRSRAPPORT TIL LISENSBETALERNE: NRK mottok Merket for god design for årsrapporten for 2010.

FILMTJENESTE: Telenor Comoyo og Bleed mottok Merket for god design for Comoyo Film & TV

Oslo: Sammen med yr.no og NRKs årsrapport skal filmtjenesten Comoyo motta det ettertraktede Merket for god design på Designdagen i dag.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 18. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Merket for god design belønner bedrifter og designere som sammen skaper produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design. – Dette er de mest nytenkende og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Vær for alle

Værmeldingen på nett ble revolusjonert da yr.no dukket opp i 2007. Nå har den populære værtjenesten til NRK og Meteorologisk institutt fått et nytt designløft.


– For oss handler design om å forstå brukerne og å gjøre værdata tilgjengelig for de aller fleste, uansett bakgrunn, utdannelse og alder. Å få Merket for god design motiverer oss til å fortsette arbeidet med å sette brukerne i sentrum, sier Tom Erik Støwer, redaktør i yr.no.

 

Værtjenesten har blitt forenklet og fått et mer moderne uttrykk. I tillegg har NRK samarbeidet med tilgjengelighetseksperter i Funka for å gjøre yr.no enda mer universelt utformet. Informasjonsgrafikk og tabeller presenteres i flere lag og er tilpasset mennesker med nedsatte funksjonsevner, som synshemmede. I fjor høst vant værtjenesten en kategoriseier i Innovasjonsprisen for universell utforming.

 

Størst på værdata

yr.no har det største XML-baserte værdatatilbudet i verden, med innhenting av data fra 2000 målepunkter over hele verden hver time. Hvem som helst kan bruke data og grafikk fra yr.no i egne tjenester.

 

Støwer forteller om jevn økning i trafikken på yr.no, med mellom 2,5 og 3 millioner unike brukere i uken. – I tillegg viser ferske undersøkelser av 99 prosent av befolkningen har kjennskap til yr.no, og at vi nyter høyere tillit enn de andre norske værtjenestene, sier han.

 

En årsrapport til allmuen

Mange årsrapporter skrives av, om og for knusktørre menn i dress og slips. NRKs årsrapport henvender seg til landets nær to millioner lisensbetalere. Det stiller helt andre krav til utforming og innhold.


– I årsrapporten forteller vi hvordan NRK utfører samfunnsoppdraget, og da spiller design en viktig rolle. NRK eies av folket og det er viktig for oss å kommunisere godt med eierne våre, sier prosjektleder Hilde Thoresen.

 

Åpnet for nettbrett

Bruken av smarttelefoner og nettbrett har økt kraftig de siste årene, og dette ble en utfordring for NRK og designpartner Apt. Tidligere ble årsrapporten laget med Flash-teknologi, og fungerte derfor dårlig på mange håndholdte enheter.

 

– Vi ønsket å åpne opp årsrapporten og samtidig beholde multimediainnholdet. Derfor droppet vi Flash og laget hele rapporten i dynamisk HTML5. Det var også viktig for oss at rapporten skulle være tilgjengelig for nettbrettlesere, som er en viktig målgruppe, forteller Thoresen.

 

Videomosaikk

Det mest iøynefallende med NRKs årsrapport for 2010 er innholdsfortegnelsen, som presenteres som en videomosaikk som gir oversikt over kapitlene samt smakebiter av innholdet. Leserne kan velge om de vil gå direkte inn på en bestemt side, eller lese rapporten fra perm til perm.

 

I jurykjennelsen får NRK også ros for å bruke sitt kjennetegn – sirkelen – på en gjennomført og naturlig måte gjennom hele rapporten. Ifølge juryen er årsrapporten ”elegant, informativ og komplett – en nytelse å bruke”.

 

Brukeren i sentrum

Gjennom nysatsingen Comoyo skal Telenor levere tjenester på et internasjonalt marked. Først ute var Comoyo Film & TV, som ble lansert i fjor høst for å dekke filmbehovene i Norge, og som i løpet av året også kommer til Sverige og Danmark.

 

– Siden dag én har vi hatt brukeropplevelsen i sentrum. Comoyo skal skape gode digitale opplevelser for brukerne våre. Det er kjernen i alt vi gjør, sier Josephine Simonsen, markedsdirektør i Comoyo.

 

Funksjonell og levende filmtjeneste

I jurykjennelsen får filmtjenesten ros for sin kompromissløshet når det gjelder brukeropplevelser. Comoyo er strippet for unødvendig reklame og effekter, samtidig som den fremstår som en levende tjeneste og ikke bare en filmkatalog. Brukerne kan utforske innholdet i både bredde og dybde med et intuitivt navigasjonssystem.

 

Comoyo mottar Merket for god design sammen med designbyrået Bleed, som har vært med på å utvikle løsningen. – Dette er en anerkjennelse vi setter svært høyt. Comoyo er en nysatsing, og at Norsk Designråd allerede nå løfter oss fram blant de dyktigste innen norsk design er virkelig stort. Dette motiverer oss til å gjøre Comoyo til en enda bedre film- og tv-tjeneste, sier Simonsen.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 18, onsdag 18. april: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

 

Bildetekster:

BEST PÅ VÆR: NRK og Meteorologisk institutt fikk Merket for god design for yr.no.

 

ÅRSRAPPORT TIL LISENSBETALERNE: NRK mottok Merket for god design for årsrapporten for 2010.

 

FILMTJENESTE: Telenor Comoyo og Bleed mottok Merket for god design for Comoyo Film & TV

 

Kontaktpersoner:

* yr.no, redaktør Tom Erik Støwer, mobil 950 14 594

* Comoyo, markedsdirektør Josephine Simonsen, mobil 958 37 526

* NRK, prosjektleder Hilde Thoresen, mobil 930 81 882

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

* Mer informasjon om Designdagen 2012: http://www.norskdesign.no/designdagen-2012/category8915.html

 

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Yr.no_forside.jpg 1,34 MB (1121x2708)
Bilde - vedlegg til sak NRK_Arsrapport_innholdsfortegnelse.jpg 327,44 kB (1031x718)
Bilde - vedlegg til sak Comoyo_film_og_TV_flere_platformer.jpg 1,34 MB (3200x2400)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 18.04.2012 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS