presseticker

Skip to main content

Egypt øker mest

  Publisert: 21.10.2010 07:30 - av  Henrik Arneberg

VERDENSKJENT PYRAMIDE. Kheopspyramiden i Egypt er det eneste av verdens sju underverker som er bevart. Foto: Ticket

Bildetekst 2:

Kort reiselengde, sikre solforhold, rimelige hoteller og spennende kultur gjør Egypt til et stadig mer populært reisemål blant Nordmenn. Foto: Ticket

Oslo: Salget av feriereiser til Egypt økte med nesten 200 prosent i 2010, melder reisebyråkjeden Ticket.

Årets bestillinger viser at Egypt seiler opp som vinterens desidert mest populære reisemål blant nordmenn. – Volummessig selger vi fortsatt flere reiser til Las Palmas og Tenerife, men ingen kan måle seg med Egypt når vi ser på den prosentvise økningen i antall bestillinger. Det har vært en enorm vekst, sier markedssjef Ellen Wolff Andresen i reisebyråkjeden Ticket.

 

Pyramidefeber i storbyene

Hittil i år har Ticket økt salget av Egypt-reiser med 188 prosent på landsbasis. Wolff Andresen tror eksplosjonen skyldes en kombinasjon av kort reiselengde, sikre solforhold og rimelige hoteller – de fleste med god standard og alt inkludert. – Det er både billigere og kortere enn å dra til Thailand, mer solsikkert enn Kanariøyene i tillegg til at du får mye hotell for pengene, sier hun.

 

Egypt-feberen herjer først og fremst i de fire største byene i Norge. Størst økning i antall bestillinger finner vi i Stavanger og Trondheim. I Stavanger har 2010-salget økt med over 1300 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Trondheim har hatt en økning på over 800 prosent.

 

– I disse byene er det satt opp nye direkteruter, så økningen har vært enorm. I tillegg har alle de store charterselskapene satset tungt på Egypt i år, sier Wolff Andresen og legger til at flere av selskapets medarbeidere har vært mye i Egypt, og kan derfor gi gode tips og anbefalinger til reisekunder som ikke har bestemt seg for feriedestinasjon.

 

Oslo og Bergen økte Egypt-salget med henholdsvis 96 og 94 prosent i samme periode.

 

Velger toukers ferie

Stadig flere nordmenn velger å forlenge utenlandsferien med en ekstra uke, viser reisestatistikken til Ticket. Fremdeles er de fleste borte én uke, men stadig flere velger to.

 

– Jeg tror folk flest synes én uke er for kort. Mange rekker ikke helt å slå seg til ro og bli kjent i området før man er på vei hjem igjen. Dessuten er prisforskjellen på en og to uker forholdsvis liten, og du får mer for pengene ved å velge to uker. Imidlertid synes noen at to uker er for lenge, og da går det helt greit å sette sammen fly og hotell for en kortere periode, for eksempel 10 dager, sier Wolff Andresen.

 

 

Kontaktperson:

* Ticket, markeds- og administrasjonssjef Ellen Wolff Andresen, mobil 90 59 46 73

 

Topp 10 reisemål 2010 (land)

1. Spania

2. Egypt

3. Thailand

4. Mexico

5. Portugal

6. Østerrike

7. Jordan

8. USA

9. Tyrkia

10. Kypros

(Kilde: Ticket)

 

Om Ticket:

* Ticket er det største privat- og forretningsreisebyrået i Sverige og den nest største virksomheten på privatreisemarkedet i Norge.

* Ticket selger reiser fra 86 butikker og kontorer i Norge og Sverige, via telefon og på internett.

* Tickets omsetning var på 5 milliarder SEK på årsbasis og firmaet har cirka 470 årsverk

*For mer informasjon: http://www.ticket.no

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Egypt Kheopspyramiden .jpg 22,33 kB (3750x3000)
Bilde - vedlegg til sak Egypt Kamelbilde.jpg 3,33 kB (4200x2800)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Ticket, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 21.10.2010 07:30
Teknisk løsning ZEVS AS