presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2012:

Storsatsing på økologi ga salgssuksess - SPERREFRIST TIL 18.4. KL 18.00

  Publisert: 18.04.2012 08:30 - av  Henning Poulsen

ØKOLOGISKE DAGLIGVARER: Alma fikk Merket for god design for omprofileringen av Helios. Foto: Catharina Caprino

HVIT TANNINNOVASJON: Jordan mottok Merket for god design for ”Jordan Shiny White”. Foto: Ole Musken

Oslo: Etter en omfattende redesign har den tradisjonsrike økologimerket Helios økt salget både i helsekostbutikker og i dagligvarehandelen. Nå har eieren Alma mottatt det ettertraktede Merket for god design.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 18. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Merket for god design belønner bedrifter og designere som sammen skaper produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design. – Dette er de mest nytenkende og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Økologisk i matbutikken

Interessen for økologiske produkter spirer og gror i Norge, og da Helios ønsket å da del i den forventede markedsveksten måtte den 43 år gamle merkevaren gjennom en omfattende designprosess. Resultatet er økt salg i både eksisterende og nye kanaler.


– Det er fantastisk å få Merket for god design. Vi har hele veien hatt tro på den nye designen, og utmerkelsen bekrefter at de designvalgene vi tok var riktige, sier Monica Heggem Pedersen, markedssjef i Alma Norge.

 

Alma overtok ansvaret for merkevaren Helios i 2009. På det tidspunktet ble Helios-produktene kun solgt i helsekostbutikker, men målet var å etablere Helios også i dagligvare- og storhusholdningskanalene.

 

– Løfter økologisegmentet

– Økologi brer om seg som trend i Norge. Etterspørselen øker og flere dagligvarekjeder har begynt å komme med egne økologiske merker. Å få Helios inn i butikkhyllene har blitt et løft for hele økologisegmentet i dagligvarehandelen. Vi har mye å tilføre, forteller Pedersen.

 

Sammen med Uniform Strategisk Design gjorde Alma en undersøkelse som avdekket at Helios fremdeles var det sterkeste økologiske merkenavnet i Norge. Samtidig var logoen ganske ukjent, noe som senket terskelen for å tenke helt nytt rundt det visuelle.

 

Pedersen skryter av samarbeidet med designbyrået. – De har forstått vår identitet og de verdiene som ligger i merkevaren Helios, og formidlet disse på en fantastisk måte. Det ligger mye matglede i den nye designen, og vi føler en sterk tilhørighet til den, sier hun.

 

Suksess for økojuice og linfrø

Per dags dato har Helios relansert 73 produkter innenfor 11 kategorier, noe som har krevd en helhetlig tilnærming til designen. Det grafiske uttrykket er harmonisk og rent, og står dermed i kontrast til mange andre typiske dagligvareprodukter. Det er lett å gjenkjenne Helios-produkter i hyllene, uansett om det er snakk om te, havre eller speltpasta.

 

De første produktene ble lansert i mai i fjor. Pedersen forteller at den nye designen har hjulpet Helios med å slippe til i dagligvarebransjen, der kampen om hylleplassen er beintøff. Resultatene har ikke latt vente på seg, og Alma opplever vekst i mange kategorier. For eksempel har salget av de fire Helios-juicetypene som foreløpig er redesignet økt med 68 prosent på om lag ett år. Salget av knuste linfrø har økt med 79 prosent.

 

Jordan: Hvit tanntrend

Ønsket om å ha hvite tenner brer om seg blant nordmenn. Jordan merket at det såkalte ”whitening”-segmentet var i vekst, og bestemte seg for å utvikle en egen tannbørste som gir hvitere tenner. Sammen med Formel Industridesign utviklet de børsten ”Jordan Shiny White” som nå har fått Merket for god design.

 

Tannbørsten har en strukturert luftfylt poleringspute på baksiden av børstehode – som Jordan allerede har tatt patent på. I tillegg har Jordan brukt en unik strukturbust sentrert i midten av børstehodet. Den rengjør bedre enn en vanlig nylonbust.

 

Børsten ble lansert i september 2010, og etter bare seks uker lå mediumbørsten ifølge analysebyrået Nielsen på andreplass i handelen. Ett år senere lå børsten fremdeles på samme plass, til tross for at den koster litt mer enn konkurrentenes børster.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 18, onsdag 18. april: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

FAKTABOKS:

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

 

Bildetekster:

ØKOLOGISKE DAGLIGVARER: Alma fikk Merket for god design for omprofileringen av Helios. Foto: Catharina Caprino

 

HVIT TANNINNOVASJON: Jordan mottok Merket for god design for ”Jordan Shiny White”. Foto: Ole Musken

 

 

Kontaktpersoner:

* Alma Norge AS, markedssjef Monica Heggem Pedersen, mobil 922 99 210

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

* Mer informasjon om Designdagen 2012: http://www.norskdesign.no/designdagen-2012/category8915.html

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 18.04.2012 08:30
Teknisk løsning ZEVS AS