presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2012:

Fikk egen avatar på jobb - SPERREFRIST TIL 18.4. KL 18.00

  Publisert: 18.04.2012 07:15 - av  Henning Poulsen

AVATARER: Netlife Research fikk Merket for god design for sin nye profil.

Oslo: De 36 medarbeiderne i Netlife Research har fått hver sin avatar. Nå mottar arbeidsgiver det ettertraktede Merket for god design for sin nye og iøynefallende profil.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 18. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Merket for god design belønner bedrifter og designere som sammen skaper produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design. – Dette er de mest nytenkende og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Ville sprenge grenser

I 10 år har Netlife Research levert tjenester innen brukeropplevelse. Da selskapet begynte å satse på design som nytt fagområde var målsetningen å sprenge grensen for hva webdesign kan være. Hva var da mer naturlig enn å begynne med seg selv?


– De siste årene har vi beveget oss mot å bli et mer komplett byrå, slik at vi kan jobbe med større prosjekter enn tidligere. For å klare å gjøre denne endringen måtte vi synliggjøre den, sier designansvarlig i Netlife, Inge Fossland, som har laget profilen sammen med kollega Thord Veseth Foss.

 

Ved å sitte på begge sidene av bordet – både som kunde og designer – har Netlife Research fått muligheten til å teste nye og radikale hypoteser om merkevarebygging på nett.

 

Løfter fram medarbeiderne

Den nye profilen har et lekent uttrykk og gjenspeiler hvordan bedriften fungerer som kreativt arbeidsmiljø. Hver medarbeider har fått sin egen avatar – et karikert portrett tegnet i humoristisk, naivistisk stil. Det er et uvanlig grep i et arbeidsliv der ansatte stadig oftere omtales som ressurser, og ikke individer.

 

– Vi ønsker å løfte fram de ansatte, siden det er deres kunnskap og erfaring vi lever av. Mange er aktive deltagere i faglige diskusjoner i forskjellige sosiale medier. Når de bruker avatarene sine som profilbilder på Twitter, Facebook og LinkedIn klarer vi å prege kommunikasjonsflater som er flytende og utenfor vår kontroll. Vi synes det er et godt eksempel på hvordan du kan drive merkevarebygging på nettets egne premisser, sier designer Thord Veseth Foss.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 18, onsdag 18. april: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

FAKTABOKS:

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

 

Bildetekster:

AVATARER: Netlife Research fikk Merket for god design for sin nye profil.

 

Kontaktpersoner:

* Netlife Research, designansvarlig Inge Fossland, mobil 932 50 769

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

* Mer informasjon om Designdagen 2012: http://www.norskdesign.no/designdagen-2012/category8915.html

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Netlife_Research_visittkort.jpg 7,46 MB (3200x2601)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 18.04.2012 07:15
Teknisk løsning ZEVS AS