presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2012:

Norsk ekstreminnovatør - SPERREFRIST TIL 18.4. KL 18.00

  Publisert: 18.04.2012 13:15 - av  Henning Poulsen

SUPERLETT: Helly Hansen fikk Merket for god design for Odin FastPack Jacket. Foto: Tim Matsui

Oslo: Frie tøyler, eksperimentering og utrettelig brukertesting er hemmeligheten bak Helly Hansens posisjon som global merkevare. Nå har den norske produsenten igjen fått Merket for god design – denne gangen for den superlette skalljakken Odin FastPack Jacket.

– Dette er en svært progressiv produsent som er kjent for sin eksperimentelle tilnærming til produktutvikling, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd. Hun er prosjektleder for Merket for god design.

 

Helly Hansen mottok Merket for god design onsdag denne uken under Designdagen i Oslo. Utmerkelsen belønner bedrifter og designere som sammen skaper produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design.

 

Prøving og feiling som designfilosofi

Hvordan innoverer man? Dersom du bestemmer deg for å lage en blå jakke, er sjansen stor for at du ender opp med nettopp en blå jakke – verken mer eller mindre. Hva skjer dersom du i stedet gir deg selv frie tøyler og lar prøving og feiling styre utviklingen av et produkt? Helly Hansen er en av landets fremste eksponenter for denne designfilosofien.


Kategorisjef Øyvind Vedvik er svært fornøyd med at Helly Hansen mottar enda en designutmerkelse, denne gangen for Odin FastPack Jacket. Han forteller at utprøving og nyskaping står sentralt i utviklingsprosessen, både når det gjelder jakken, Odin-kolleksjonen og andre produkter.

 

– Dette innebærer testing av konsepter, materialer og design som ikke alltid ender opp i markedet. For eksempel jobbet vi med en softshelljakke med et avtakbart ytre skinn, hvor vi prøvde å redusere vindavkjølingen. Dette gir brukeren bedre isolasjon og jakken vil dermed føles varmere uten ekstra vekt. Akkurat det prosjektet ble ikke noe av, men vi brukte erfaringene da vi valget materialer til Odin FastPack-jakken, forklarer Vedvik.

 

Norrøn kultur, moderne teknologi

Arbeidet med Odin-kolleksjonen startet i 2006. Målet var å vinne tilbake markedsandeler blant avanserte friluftsbrukere, og samtidig skape en kolleksjon som utnyttet Helly Hansens kompetanse innen tekstiler og teknisk bekledning.

 

– For å fremme innovasjon og teste ut nye materialer og løsninger brukte vi mye tid i utviklingsprosessen. Vi la stor vekt på materialutvikling, mønsterkonstruksjon, prøvesøm og uttesting i markedet, sier Vedvik.

 

Helly Hansen bestemte tidlig at den nye kolleksjonen skulle spille på det norske opphavet. – Siden vi blir distribuert i over 40 land trengte vi en identitet som kunne oppfattes som norsk og nordisk. Den fant vi i norrøn kultur og mytologi, forteller han.

 

Fargevalget ble derfor inspirert av stein og bronse, mens logoen tok utgangspunkt i det gamle symbolet Odins knute. Ifølge norrøn mytologi får bærerne av Odins knute økt indre styrke, en symbolikk som også er relevant for moderne friluftsliv.

 

Suksess for superlett jakke

Ønsket om lavest mulig vekt var førende under utviklingen av Odin FastPack Jacket. Tradisjonelle skalljakker er gjerne forholdsvis tunge, mens alternativet – regnjakker – gir dårlig ventilering. Derfor etterlyste Helly Hansens testbrukere en superlett jakke som likevel beskyttet mot sterk vind og nedbør.

 

– Vi lar profesjonelle brukergrupper teste klær og utstyr. I forbindelse med Odin-kolleksjonen har vi valgt å lytte til fjellguider spesielt. Til forskjell fra andre spissbrukere har guidene et høyt antall dager på jobb utendørs og er derfor avhengige av at utstyret fungerer optimalt, sier Vedvik. Resultatet ble en skalljakke på bare 242 gram i vanntett og ventilerende materiale.

 

Odin FastPack Jacket ble lansert i bransjen i fjor vår, og har kommet inn hos viktige forhandlere som amerikanske Backcountry.com og franske Au vieux Campeur. Jakken er også blitt kjøpt inn som sommeruniform for det største guideselskapet i Chamonix.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 18, onsdag 18. april: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

Bildetekster:

SUPERLETT: Helly Hansen fikk Merket for god design for Odin FastPack Jacket. Foto: Tim Matsui

 

Kontaktpersoner:

* Helly Hansen, kategorisjef Outdoor Øyvind Vedvik, mobil 951 10 088

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

* Mer informasjon om Designdagen 2012: http://www.norskdesign.no/designdagen-2012/category8915.html

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 18.04.2012 13:15
Teknisk løsning ZEVS AS