presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2012:

Undervannsvinger og sykkelknekk - SPERREFRIST TIL 18.4. KL 18.00

  Publisert: 18.04.2012 07:40 - av  Henning Poulsen

FLYR UNDER VANN: Subwing fikk Merket for god design for sin undervannsvinge ved samme navn. Foto: Simon Sivertsen/Subwing

FYRTÅRN PÅ TO HJUL: Hard Rocx Bikes og sivilindustridesigner Tomas Brødreskift fikk Merket for god design for ”Hard Rocx MTB Sykkelramme”.

Oslo: Mens Subwing satser på å skape en ny vannsport basert på en fuktig innovasjon, tar den nye terrengsykkelen til Hard Rocx Bikes knekken på vibrasjonene. Nå har de to produsentene mottatt det ettertraktede Merket for god design.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 18. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Merket for god design belønner bedrifter og designere som sammen skaper produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design. – Dette er de mest nytenkende og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Flyr under vann

Å fly under vann høres kanskje ut som en selvmotsigelse, men i Kristiansand satses det på å skape en helt ny vannsport basert på et par undervannsvinger. Ideen tilhører Simon Sivertsen, en 20 år gammel skoleelev og oppfinner.


– Drømmen er at Subwing skal bli en egen sport som alle kjenner til. At folk spør hverandre om de skal ”subwinge” sammen til helgen, forteller den unge sørlendingen.

 

Ideen ble til da far og sønn Sivertsen og fetter Mats Westgård var på seiltur sammen i Middelhavet sommeren 2011. Den første prototypen på vingen var et stykke drivved festet med vannskitau til en liten båt. Etter hvert fikk oppfinnelsen to sammenkoblede finner, eller vinger, noe som gjorde at utøveren kunne bevege seg både sidelengs og opp og ned i vannet.

 

– Faren min, Kjetil, syntes ideen var så god at vi burde starte et firma. Han er gründer og har greie på hvordan man kommersialiserer produkter, forklarer Simon Sivertsen.

 

Inspirasjon fra hvalfinner og jagerfly

Tilbake i Norge designet to blad Sivertsen både prototyper og digitale 3D-modeller og eksperimenterte med ulike former og materialer. Til slutt bestemte de seg for en hul konstruksjon fylt med skum. Vingene ble strømlinjeformet etter inspirasjon fra hvalfinner og vingeroret på jagerfly.

 

Resultatet er et produkt som lar utøveren skyte gjennom vannet og foreta raske, akrobatiske manøvreringer. Per dags dato finnes det ingen lignende produkter på verdensbasis.

 

Lanseringssuksess i Dubai

I mars i år reiste Kjetil Sivertsen og fetter Westgård, som nå er salgs- og markedssjef, til Dubai for å vise fram Subwing på en internasjonal båtmesse. I kjølvannet av messen har interessen for produktet og sporten eksplodert. Mange nettaviser og tidsskrifter har skrevet om den norske oppfinnelsen, og på YouTube har videovisningene steget fra 30 000 til 400 000 på noen få uker.

 

Far og sønn jobber nå med å forbedre produksjonen og øke kapasiteten. Samtidig er planen å lansere en rimeligere modell for massemarkedet til høsten. – Det er ganske utrolig at noe som startet som et enkelt innfall på en seiltur har kommet dit at det får Merket for god design. Dette trodde jeg egentlig ikke på selv da jeg skrev søknaden, sier Simon Sivertsen.

 

Design, kvalitet og service på hjul

Sykkelbransjen har tatt av i Norge de siste årene, og stadig flere internasjonale produsenter har oppdaget utstyrsglade nordmenns store kjøpevilje. Asker-produsenten Hard Rocx Bikes skjønte at de måtte tilpasse seg den nye virkeligheten.

 

– Våre tre viktigste våpen i konkurranse med store internasjonale aktører er design, høy kvalitet og god service. Vi utvikler sykler tilpasset norske behov og er ett av de to store sykkelmerkene som brukes av utøvere og mosjonister på ritt som Birken, Grenserittet og Raumerittet, sier Dag Johnsen, som er ansvarlig for sykkeldesign i Hard Rocx.

 

Trengte et fyrtårn

I over 20 år har Hard Rocx vært en aktør i sykkelmarkedet, men inntil nylig hadde Asker-produsenten aldri selv stått for alle fasene i utviklingen av en offroadsykkel.

 

– Dette ble et fyrtårnprosjekt for oss, noe som skulle stå fram og lyse som et innovativt produkt i et stort og sammensatt marked. Som en liten aktør er det viktig å vise at vi evner å gjennomføre produktutvikling på høyt nivå – det gir troverdighet hos forbrukere, forhandlere og konkurrenter, sier Johnsen.

 

Sammen med sivilindustridesigner Tomas Brødreskift kastet Hard Rocx-gjengen seg over styret for å skape en stiv, men samtidig komfortabel ramme med et designspråk som kunne skille den ut blant konkurrentenes produkter. Prosessen tok utgangspunkt i utallige timer med testing, først i 3D-simulator og deretter gjennom nitidig gjennomprøving og stresstesting av ulike prototyper.

 

Knekker vibrasjonene

Resultatet har fått navnet ”Hard Rocx OX MTB”, og noe av det mest nyskapende med rammen er knekken i setestagene. Karbon gjør rammen lett, sterk og stiv – noe som også kan være en ulempe, da den kan bli for stiv. Knekken i OX-rammen absorberer de verste vibrasjonene når man sykler i terreng, og gir dessuten sykkelen et iøynefallende særpreg.

 

Ifølge Johnsen er OX en av de mest spennende terrengsykkelrammene som finnes på markedet. Det synes sykkelkundene også. Så langt i 2012 har Hard Rocx satt ny rekord i forhåndssalg, og OX-rammen er en viktig årsak til dette.

 

– Design er en lidenskap for oss. Vi ønsker å levere produkter som er sukkertøy for øyet, som gir eieglede og som gjør oss stolte hver gang vi får øye på en Hard Rocx-sykkel, fastslår Johnsen.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 18, onsdag 18. april: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

FAKTABOKS:

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

 

Bildetekster:

FLYR UNDER VANN: Subwing fikk Merket for god design for sin undervannsvinge ved samme navn. Foto: Simon Sivertsen/Subwing

 

FYRTÅRN PÅ TO HJUL: Hard Rocx Bikes og sivilindustridesigner Tomas Brødreskift fikk Merket for god design for ”Hard Rocx MTB Sykkelramme”.

 

 

Kontaktpersoner:

* Subwing, Simon Sivertsen, mobil 469 16 187

* Subwing, Mats Westgård, mobil 414 94 275

* Hard Rocx AS, design- og utviklingssjef Dag Johnsen, mobil 957 77 715

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

* Mer informasjon om Designdagen 2012: http://www.norskdesign.no/designdagen-2012/category8915.html

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 18.04.2012 07:40
Teknisk løsning ZEVS AS