presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2012:

Kortreist, søtt, økologisk og sporty - SPERREFRIST TIL 18.4. KL 18.00

  Publisert: 18.04.2012 08:00 - av  Henning Poulsen

ØKOLOGISKE DAGLIGVARER: Alma fikk Merket for god design for omprofileringen av Helios. Foto: Catharina Caprino

EKSKLUSIV KOS: Fjordland og Panorama Design fikk Merket for god design for ”KOS”. Foto: Hanne Stensvold / Ruben Kvamme

DESIGN GA KJØTT PÅ BEINET: Jens Eide Slakteri fikk Merket for god design for sin emballasjedesign. Foto: Strømme Throndsen Design

Oslo: Mens både Jens Eide og Helios har fått sin kvalitetsmat inn i norske dagligvarebutikker, har Fjordland revitalisert sine kjølte desserter og TINE har gjort stor suksess med nytt treningsprodukt. Nå har de fire produsentene mottatt det ettertraktede Merket for god design.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 18. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Merket for god design belønner bedrifter og designere som sammen skaper produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design. – Dette er de mest nytenkende og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Dessert på impuls

Ren impuls styrer oss når vi kjøper kjølte puddinger og risdesserter. De står ikke på handlelisten vår og er heller ikke tiltenkt noen spesiell anledning. Det stiller høye krav til kommunikasjon i kjølehyllen. Etter en investering i visuell identitet og emballasjedesign økte salget av KOS-dessertene med 15 prosent.


– Vi har et fantastisk produktnavn som sier så mye om dessertene våre. Problemet var at forbrukeren ikke husket KOS, men kun "puddingen i de blå begrene", forteller Aina Hagen, kategoridirektør for meieriprodukter i Fjordland.

 

KOS-serien hadde samme design som tidlig på 90-tallet. Den sa lite om smaken på dessertene og lignet til forveksling på andre merkevarer. Noe måtte gjøres. Fjordland bestemte seg for en omfattende relansering av KOS, og koblet inn byrået Panorama Design.

 

– Vi ville ha et mindre, nyoppstartet designbyrå som kunne tenke helt nytt rundt KOS. Samarbeidet med Panorama fungerte svært godt. De er en dyktig og dedikert gjeng som har tatt ansvar for helheten i prosessen, alt fra kontakt med fotograf til testing i butikk og råd i innsalgsarbeidet mot kjedene, sier Hagen.

 

Kapret markedsandeler

Fjordland ønsket i tillegg til å styrke merkenavnet KOS også en mer tidsriktig design for å appellere til yngre målgrupper. – Her anbefalte Panorama oss å bruke signalfarger samt en todeling av emballasjen for å løfte fram bilder av råvarene, forteller Hagen.

 

Den nye logoen spiller på smak, varme og – selvfølgelig – kos. Samtidig ble de blå begrene vraket til fordel for sorte beger, noe som gir dessertene et mer eksklusivt uttrykk.

 

– Etter designendringen fikk vi en salgsvekst som var over dobbelt så høy som veksten i totalmarkedet. Antall forbrukere som uhjulpent husker merkenavnet KOS har også doblet seg, sier en fornøyd Aina Hagen i Fjordland.

 

Økologisk i matbutikken

Interessen for økologiske produkter spirer og gror i Norge, og da Helios ønsket å da del i den forventede markedsveksten måtte den 43 år gamle merkevaren gjennom en omfattende designprosess. Resultatet er økt salg i både eksisterende og nye kanaler.


– Det er fantastisk å få Merket for god design. Vi har hele veien hatt tro på den nye designen, og utmerkelsen bekrefter at de designvalgene vi tok var riktige, sier Monica Heggem Pedersen, markedssjef i Alma Norge.

 

Alma overtok ansvaret for merkevaren Helios i 2009. På det tidspunktet ble Helios-produktene kun solgt i helsekostbutikker, men målet var å etablere Helios også i dagligvare- og storhusholdningskanalene.

 

– Løfter økologisegmentet

– Økologi brer om seg som trend i Norge. Etterspørselen øker og flere dagligvarekjeder har begynt å komme med egne økologiske merker. Å få Helios inn i butikkhyllene har blitt et løft for hele økologisegmentet i dagligvarehandelen. Vi har mye å tilføre, forteller Pedersen.

 

Sammen med Uniform Strategisk Design gjorde Alma en undersøkelse som avdekket at Helios fremdeles var det sterkeste økologiske merkenavnet i Norge. Samtidig var logoen ganske ukjent, noe som senket terskelen for å tenke helt nytt rundt det visuelle.

 

Pedersen skryter av samarbeidet med designbyrået. – De har forstått vår identitet og de verdiene som ligger i merkevaren Helios, og formidlet disse på en fantastisk måte. Det ligger mye matglede i den nye designen, og vi føler en sterk tilhørighet til den, sier hun.

 

Suksess for økojuice og linfrø

Per dags dato har Helios relansert 73 produkter innenfor 11 kategorier, noe som har krevd en helhetlig tilnærming til designen. Det grafiske uttrykket er harmonisk og rent, og står dermed i kontrast til mange andre typiske dagligvareprodukter. Det er lett å gjenkjenne Helios-produkter i hyllene, uansett om det er snakk om te, havre eller speltpasta.

 

De første produktene ble lansert i mai i fjor. Pedersen forteller at den nye designen har hjulpet Helios med å slippe til i dagligvarebransjen, der kampen om hylleplassen er beintøff. Resultatene har ikke latt vente på seg, og Alma opplever vekst i mange kategorier. For eksempel har salget av de fire Helios-juicetypene som foreløpig er redesignet økt med 68 prosent på om lag ett år. Salget av knuste linfrø har økt med 79 prosent.

 

Måtte satse på design

Jens Eide ble etablert i 1946, og har i flere tiår drevet både slakteri og en egen kjøttforretning som har blitt et landemerke både for lokalbefolkning og alle som reiser gjennom Lillesand. For sju år siden bestemte den tradisjonsrike slakteren seg for å selge kjøttvarer også utenfor egen butikk.

 

– Vi forsto at vi måtte satse på emballasjedesign. Design var et ganske nytt og ukjent farvann for oss, men Innovasjon Norge hjalp oss med å ta de første stegene. De anbefalte designbyrået Strømme Throndsen, som står for en kvalitet vi kan identifisere oss med, sier daglig leder Jens Eide.

 

Han legger ikke skjul på at designprosessen til tider har vært mye å fordøye for den lokale slakteren, som flere ganger måtte gå noen runder med seg selv. Som for eksempel da designerne foreslo å vrake den tradisjonelle hvitfargen på kjøttkassen til fordel for sort.

 

– Det var første gang noen hadde gjort dette, og det er klart at det tok litt tid å bli vant til tanken på å selge kjøtt i sort emballasje, forteller Eide.

 

Styrer hele verdikjeden

Imidlertid ble den oppsiktsvekkende kjøttkassen, som er utstyrt med et upretensiøst og ærlig grafisk uttrykk, populær blant kundene. Emballasjen forteller den unike historien til Jens Eide, med særlig vekt på sporbarhet og kortreist mat. Kortreist er en forholdsvis ny trend, men er noe Jens Eide har satset på i alle år.

 

– Vi er en liten, lokal produsent som tilbyr kortreist kjøtt. Vi styrer hele verdikjeden selv, helt ned til sjåfører og lastebiler. Alt dette gir oss et konkurransefortrinn i forhold til de store aktørene, og derfor understreker vi det i vår emballasjedesign, sier slaktersjefen.

 

Fra 17 til 65 millioner

Nå har Jens Eides fått distribusjonsavtale med de fire store kjedegrupperingene, og produsentens pølser og kjøttvarer er tilgjengelige fra Flekkefjord i vest og helt til sørlige Telemark samt hos Smart Club i Oslo. Da reisen begynte for sju år siden omsatte Lillesand-bedriften for 17 millioner kroner. I fjor endte omsetningen på 65 millioner.

 

– Det høres mye ut, men det er en kontrollert vekst. Vi er fremdeles små nok til å kunne levere spesialprodukter etter kundens ønske, samtidig som vi nå kan levere store volum, sier Jens Eide.

 

Skapte ny markedskategori

30 prosent av oss trener tre ganger i uken eller oftere. De fleste i denne gruppen er bevisste på sammenhengen mellom kosthold og utbytte av treningen, samtidig som mange er skeptiske til proteindrikker og energibarer. TINE så muligheten til å skape en helt ny markedskategori i samarbeid med Toppidrettssenteret.

 

– Design er en sentral del av marketingmiksen vår, og noe vi bruker for å skape innovative og tiltalende produktløsninger. En honnør som dette bekrefter at vi er i tet og gir viktig inspirasjon i det videre arbeidet med å bygge sterke merkevarer gjennom hele produktporteføljen vår, sier konserndirektør Hege Holter Brekke.

 

TINE engasjerte Tangram Design for å utvikle en produktidentitet og finne et passende navn. Ønsket var et kort navn som ville komme klart og tydelig fram på emballasjen og dermed få en selvkommuniserende effekt. De landet på ”YT”.

 

– YT kan være både en formaning og et utrop, og gir et utrolig sterkt fjernsignal for hele serien, forklarer Brekke.

 

Salgssuksess

Tangram designet en klar og tydelig logo på blå bakgrunn, mens resten av formspråket kommuniserer funksjon og effekt på en nøktern og troverdig måte. Logoen binder sammen de ulike produktene i serien, og skiller seg kraftig ut fra andre treningsprodukter i dagligvarehandelen.

 

Serien ble lansert i begynnelsen av 2010 med ni varelinjer, blant annet sportsdrikk, restitusjonsdrikk og mellommåltid med kesam. I løpet av første året tok YT halve sportsdrikksegmentet og omsatte for 130 millioner kroner. Siden har TINE videreutviklet designen og utvidet porteføljen.

 

Hvit tanntrend

Ønsket om å ha hvite tenner brer om seg blant nordmenn. Jordan merket at det såkalte ”whitening”-segmentet var i vekst, og bestemte seg for å utvikle en egen tannbørste som gir hvitere tenner. Sammen med Formel Industridesign utviklet de børsten ”Jordan Shiny White” som nå har fått Merket for god design.

 

Tannbørsten har en strukturert luftfylt poleringspute på baksiden av børstehode – som Jordan allerede har tatt patent på. I tillegg har Jordan brukt en unik strukturbust sentrert i midten av børstehodet. Den rengjør bedre enn en vanlig nylonbust.

 

Børsten ble lansert i september 2010, og etter bare seks uker lå mediumbørsten ifølge analysebyrået Nielsen på andreplass i handelen. Ett år senere lå børsten fremdeles på samme plass, til tross for at den koster litt mer enn konkurrentenes børster.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 18, onsdag 18. april: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

FAKTABOKS:

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

 

Bildetekster:

ØKOLOGISKE DAGLIGVARER: Alma fikk Merket for god design for omprofileringen av Helios. Foto: Catharina Caprino

 

EKSKLUSIV KOS: Fjordland og Panorama Design fikk Merket for god design for ”KOS”. Foto: Hanne Stensvold / Ruben Kvamme

 

DESIGN GA KJØTT PÅ BEINET: Jens Eide Slakteri fikk Merket for god design for sin emballasjedesign. Foto: Strømme Throndsen Design

 

SKAPTE NY KATEGORI: TINE og Tangram Design fikk Merket for god design for ”YT”.

 

HVIT TANNINNOVASJON: Jordan mottok Merket for god design for ”Jordan Shiny White”. Foto: Ole Musken

 

 

Kontaktpersoner:

* Alma Norge AS, markedssjef Monica Heggem Pedersen, mobil 922 99 210

* Jens Eide Slakteri AS, daglig leder Jens Eide, mobil 905 42 936

* TINE, pressevakt 482 30 994

* Fjordland, kommunikasjonssjef Anne Marit Rødland, mobil 917 43 880

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

* Mer informasjon om Designdagen 2012: http://www.norskdesign.no/designdagen-2012/category8915.html

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 18.04.2012 08:00
Teknisk løsning ZEVS AS