presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2012:

Energibransjens mest nyskapende årsrapport - SPERREFRIST TIL 18.4. KL 18.00

  Publisert: 18.04.2012 08:15 - av  Henning Poulsen

BRANSJENYSKAPING: Statoil og 15 Meanings mottok Merket for god design for førstnevntes årsrapport. Foto: Statoil

Oslo: Statoil tar flere innovative grep for å kommunisere interaktivt gjennom årsrapporten. Nå får selskapet det ettertraktede Merket for god design.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 18. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Merket for god design belønner bedrifter og designere som sammen skaper produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design. – Dette er de mest nytenkende og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Grep kommunikasjonsmuligheten

Årsrapporter er ofte ganske tradisjonstro. De inneholder regnskapsoppstillinger og litt tekst der det står om tider som skal komme og tider som henruller, trykkes opp i noen hundre eller tusen eksemplarer og glemmes til slutt i en støvete hylle på et kontor. Statoil har valgt å gå en helt annen vei.

 

– Jeg forstår at mange har forkjærlighet for en lekker trykksak, men vi er overbevist om at nytteverdien og tilgjengeligheten blir bedre med et digitalt produkt som er designet på digitale mediers premisser, sier Colin Dobinson, redaktør i Statoil.

 

Han argumenterer med at vi sjelden leser årsberetninger fra A til Å, men heller bruker dem som oppslagsverk. – Og når vi først har så mange lesere av årsberetningen på nett, hvorfor ikke benytte anledningen til å fortelle dem hvor vi skal i fremtiden og hvorfor? Det er en gedigen kommunikasjonsmulighet, sier Dobinson.

 

Først med applikasjon

I jurykjennelsen får Statoil ros for å være først ute i sin bransje med å presentere årsrapporten for 2010 som applikasjon for nettbrett og smarttelefon. Dessuten kan leserne skreddersy sin egen rapport ved å plukke ut interessant informasjon.

 

– God design er et middel for å fremme våre budskap og for å engasjere og bygge tillit til vår merkevare. Vi håper og tror at leserne har fått en dypere og mer nyansert forståelse av Statoil og de mange og krevende vurderingene vi må gjøre som energiselskap, sier Dobinson.

 

Han skryter av designpartner 15 Meanings. – De var et friskt pust da vi begynte å jobbe med dem i 2010. Designerne skjønte med en gang at vi ville skape noe nytt og annerledes, og så hvordan profilen kunne utnyttes. De hjalp oss med å tenke helhetlig på tvers av alle kanaler – internett, applikasjoner og trykksaker – og bandt det hele sammen til en større helhet, forklarer Dobinson.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 18, onsdag 18. april: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

FAKTABOKS:

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

 

Bildetekst:

BRANSJENYSKAPING: Statoil og 15 Meanings mottok Merket for god design for førstnevntes årsrapport. Foto: Statoil

 

Kontaktpersoner:

* Statoil, redaktør Colin H.F. Dobinson, mobil 480 59 609

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

* Mer informasjon om Designdagen 2012: http://www.norskdesign.no/designdagen-2012/category8915.html

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 18.04.2012 08:15
Teknisk løsning ZEVS AS