presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2012:

Reddet Ullevaal fra kjøpesenterdøden - SPERREFRIST TIL 18.4. KL 18.00

  Publisert: 18.04.2012 08:00 - av  Henning Poulsen

SENTERSUKSESS: Ullevaal Sentrum og Neue Design Studio fikk Merket for god design for ny senterprofil.

Oslo: Ullevaal Sentrum i Oslo har endelig trådt ut av fotballens skygge og blitt et millionbesøkt handelssenter. I kveld belønnes de med det ettertraktede Merket for god design.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 18. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Merket for god design belønner bedrifter og designere som sammen skaper produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design. – Dette er de mest nytenkende og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Totalt 33 merker ble delt ut, og som vanlig forsynte hovedstadens bedrifter og designere seg grådig. 13 av merkene gikk til bedrifter med Oslo-adresse, mens byens designere i tillegg fikk en rekke utmerkelser for prosjekter de har gjennomført andre steder i Norge.

 

Fra fotball til handel

Hva forbinder folk flest med Ullevaal Stadion? Først og fremst cupfinalen, landskamper og fotballklubbene Lyn og Vålerenga. At det også lå et butikksentrum der forsvant litt i fotballstøyen, noe som førte til dårlig besøk, tomme lokaler og stor frustrasjon blant butikkdriverne. Eier DNB Næringseiendom skjønte at noe måtte gjøres.

 

– Vi måtte omskape Ullevaal til å være et lokalt og attraktivt handelssentrum for noen av Oslos mest kjøpesterke kundegrupper. Til det trengte vi nytt navn og en tydelig identitet, sier senterleder Trond Herberg.

 

Neue Design Studio ble koblet inn, og senterlederen forteller om et konstruktivt samarbeid. – Det har vært preget av god dialog og evne til å finne gode løsninger for å kommunisere den merkevaren og de verdiene vi har for senteret, sier Herberg.

 

Satte Ullevål i sentrum

Det tunge navnet Ullevaal Stadion Shopping ble byttet ut med det betydelig enklere og mer selvforklarende Ullevaal Sentrum. Den nye identiteten ble bygget rundt Ullevål som lokalsamfunn – faktisk så bokstavelig at logoen er et kryss i en sirkel. Krysset byttes ut ved behov, slik at logoen kan romme bilder av hva senteret har å tilby sine kunder.

 

Resultatene har ikke latt vente på seg. Både omsetning og antall kunder har steget kraftig som følge av omprofileringen og den innsatsen senterledelsen og butikkene har lagt ned. I 2011 passerte senteret for aller første gang den magiske barrieren på én million handlende kunder og endte på en omsetning på over 340 millioner kroner.

 

– Å motta Merket for god design er en fin bekreftelse på at satsingen vår har vært riktig, og gir oss ekstra motivasjon til å fortsette arbeidet, sier Herberg.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 18, onsdag 18. april: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

FAKTABOKS:

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

 

Bildetekst:

SENTERSUKSESS: Ullevaal Sentrum og Neue Design Studio fikk Merket for god design for ny senterprofil.

 

 

Kontaktpersoner:

* DNB Næringseiendom, senterleder Trond Herberg, mobil 913 35 996

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

* Mer informasjon om Designdagen 2012: http://www.norskdesign.no/designdagen-2012/category8915.html

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Ullevaal_plakater.jpg B (3200x1508)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 18.04.2012 08:00
Teknisk løsning ZEVS AS